torsdag 24 april 2008

Fjorton minuter filtrerat white noise



Jag kan ha hittat svaret på frågan jag ställde där jag undrade hur Steven Wilson kan gilla Sunn O))). Lyssnar man på Stevens projekt Bass Communion så är det rätt uppenbart, det är samma sorts drone-musik fast utan de distade gitarrerna. En beskrivning i den här intervjun beskriver musiken rätt bra.
Welcome to the sonic terrain that is Bass Communion, where ominous monolithic drones, and dark swirling rhythm-less waves of sound slowly evolve, envelope, and then dissipate into vacuous chasms of space. Where whispery traces of icy melodies are sonically layered and processed infinitely across alien soundscapes, filling every crevice and crack in a room, and in your head.

Jag är dock inte säker på att jag kan hålla med den positiva undertonen i beskrivningen ovan, för i min bok så kan musiken på sin höjd kvala in som stämningsljud i något dataspel. Den består av ett mystiskt ljud (exempelvis ett elstängsel) sen brusar det till lite och så håller det på i tio minuter eller längre. Men Steven Wilson skulle inte vara Steven Wilson om han inte hade en utarbetad teori om det han skapar i Bass Communion:
...it’s taking a single sound source that has an inherent beauty and that sound source can be something from the natural world, or a performer like Robert Fripp, or Theo Travis, and taking a fragment of what they do and finding a way to fill a whole space with that for, I don’t know, ten, fifteen, twenty minutes, and creating something that has got musicality to it but still retains the beauty and the power and the soulfulness of that original sound source, and doesn’t spoil it or destroy it.

Det är väl tack vare dessa utläggningar och tankar om musiken som gör att jag fascineras och fortsätter skriva om det. Steven säger också:
To be honest with you it’s more a gut reaction to a sound source. Every Bass Communion track is based on a single sound source. Increasingly I find that I’m really interested in taking a particular sound and it’s almost like solving a problem. If I have a sound, the problem is how can I create a piece of music from this one sound source?

Om man nu ändå vill söka efter någon djupare mening och låtuppbyggnad i det hela så slås spiken i kistan av det här uttalandet om låten "Amphead":
Because it is basically simply a piece of filtered noise, fourteen minutes worth of filtering white noise…

För att runda av det här kan jag konstatera att jag kommer att hålla mig till Steven Wilsons andra projekt och hoppar över Bass Communion. Vill du lyssna hur det låter kan du göra det på Myspace. Jag såg att Sunn O))) och Bass Communion hade konserter ihop, det hade vart nåt att se det.

2 kommentarer:

  1. Appropå vitt brus måste jag tipsa om P2:s program Ström

    http://www.sr.se/p2/strom

    SvaraRadera
  2. Det där radioprogrammet är nog så långt man kan komma ifrån Radio Rix.

    SvaraRadera